Meedoen is voor iedereen: Sven kan bij Koraal Media laten zien wat hij kan

19-02-2019
Bij Koraal Media in Landgraaf is het een drukte van belang. In de radiostudio draaien dj’s swingende muziek, op de redactie wordt gewerkt aan het monteren van een video en weer anderen zijn bezig met fotografie. Sven Berends is één van de redactieleden van het eerste uur die wekelijks eropuit trekt om leuke en informatieve items te draaien. De ene keer als reporter, de andere keer als cameraman. Daarbij heeft hij ook een eigen radioprogramma; de Sven & Virgil Show. “Hier kunnen we laten zien wat we kunnen”, zegt de 22-jarige die is gediagnostiseerd met autisme.

Normaal gezien is Sven degene die de interviews afneemt en de regie in handen heeft. Ditmaal wordt hij geïnterviewd en dat vindt de enthousiaste tv- en radiomaker spannend. “Ik moet oppassen dat het niet te druk in mijn hoofd wordt, anders knapt er even iets in de bovenkamer”, zegt hij. “Daar moet ik bij het werk op de redactie ook goed op letten. Mijn begeleider Mark zorgt ervoor dat ik niet te veel klusjes tegelijk doe. Dat doet hij heel goed.”

Koraal Media bestaat uit 33 personen. In de redactie zitten cliënten van Koraal regio Parkstad, maar ook mensen die thuis wonen in de omgeving en een indicatie dagbesteding hebben. De dagbesteding die Koraal Media biedt is populair. Er zijn zelfs wachtlijsten.Niet alleen de motivatie van de deelnemers is hoog, ook de kwaliteit van de filmpjes mag er zijn. “We wisten niet dat jullie zo goed zijn”, krijgt coördinator Mark Hellenbrand regelmatig te horen van organisaties en mensen die in beeld worden gebracht.

Met Koraal Media participeren cliënten - veelal jongeren - volop in de samenleving. Programmamakers bij de radio ontvangen allerlei gasten uit de maatschappij die zij interessant vinden en de tv-ploegen filmen op locatie. Dat gebeurt ook steeds vaker binnen Koraal. Sven denkt met plezier en trots terug aan de interviews die hij heeft gehouden met gouverneur Theo Bovens, zijn favoriete 3FM-radiopresentator Wijnand Speelman die bij Koraal Media op bezoek is geweest en met Nathan Rutjes, profvoetballer van Roda JC. “Die interviews bereiden we als redactieteam altijd goed voor”, zegt hij. “We willen niet tijdens een gesprek voor verrassingen komen te staan.”

Volledig artikel
Klik hier om het volledige artikel over Sven te lezen...