Ondernemers en medewerkers vertellen

Betere mensen, beter hout
Parketvloeren maakt hij. Wel driehonderd verschillende soorten. Deep van Brakel is eigenaar van Beter Hout in Best. Hij is er trots op dat het gehele productieproces in eigen huis gebeurt. 25 medewerkers telt het bedrijf, waarvan zes met een arbeidshandicap. Vier zijn van Sterk in Werk.

Al vanaf 2004 werken mensen via Sterk in Werk bij Beter Hout. Tot beider genoegen. Deep van Brakel is zeer positief over de samenwerking: “Een groot voordeel is dat mensen met een arbeidshandicap de werkzaamheden die ze hier moeten doen leuk vinden. Dat is een meerwaarde. Ze komen fluitend naar hun werk en gaan opgeruimd weer naar huis. We hebben het productieproces daarop ingericht. Minder productiesnelheid, meer aandacht voor kwaliteit. Dat mensen met een arbeidshandicap wat goedkoper zijn compenseert het productieverlies. Daarnaast zorgen we er voor dat ze iedere dag een vaste werkplek hebben. Ik pas mijn bedrijf daarop aan. Dat geeft rust en verlaagt de werkdruk.”

Deep van Brakel heeft hart voor zijn werknemers. “Ik geef mensen graag een kans”, zegt hij terwijl hij in de productiehal een machine afstelt. “Dat is een sociale overweging, maar ik zeg er bij dat het niet ten koste van mijn bedrijf mag gaan. Daarom is het ook belangrijk dat er elke week een jobcoach van Sterk in Werk langs komt, want deze medewerkers hebben extra begeleiding en zorg nodig. Niet alleen op het werk maar ook wat betreft sociaal-emotionele aspecten in de thuissituatie. Ons uitgangspunt is dat we deze mensen proberen te houden. Daarom bieden we ze ook een vast contract aan.”

Dromen van bedienen in een restaurant
Nasira Lopez (20) heeft het druk. Panini Catering, het Eindhovens bedrijf waarvoor ze werkt, heeft net een spoedopdracht binnen. Broodjes klaarmaken voor 55 personen. Even stevig aanpoten dus. Boter smeren, plakjes kaas, sla, een stukje komkommer of tomaat, precies zoals de klant het wil.

Maar haar werkzaamheden omvatten veel meer dan dat. Telefoon aannemen, bestellingen noteren, schoonmaken, soms op de fiets bestellingen wegbrengen. Ze houdt van afwisseling. Drie dagen in de week werkt ze bij Panini, de andere twee volgt ze onderwijs op het ROC Eindhoven: de opleiding tot horeca-assistent niveau 1. “Als ik dat heb gehaald ga ik meteen door naar niveau 2”, zegt ze, “want mijn droom is werken in de bediening in een restaurant of lunchroom. Contact met klanten, wij noemen het gasten, vind ik zeer belangrijk.”

Panini Catering betaalt een deel van haar salaris, de rest past het UWV in de vorm van een Wajong-uitkering bij. Nasira wordt bijgestaan door een jobcoach van Sterk in Werk. Die bezoekt haar op de werkplek, ondersteunt haar, overlegt met haar bewindvoerder en houdt de financiële administratie in de gaten.

“Van kleins af aan woonde ik in allerlei internaten”, vertelt ze. “Ook zat ik vier jaar op de Michaëlschool voor speciaal onderwijs. Daar nam ik deel aan een project van Sterk in Werk, het opzetten van een lunchbezorgservice. Je leerde er de vaardigheden die nodig zijn als je in de horeca wilt werken. Het is de bedoeling dat ik uiteindelijk alles zelf doe zonder jobcoach. Dus moet ik hier laten zien dat ik het kan.”

Nieuwe mogelijkheden, nieuwe kansen
Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden; de leerwerkplek van Wim Enning, senior werkleider bij Koraal in Sittard, én Jalema, producent van kantoorartikelen. “Een zeer sociaal betrokken bedrijf”, noemt Enning het. Jalema is met 70% de grootste klant; een opdrachtgever die wordt gekoesterd.

“Op verschillende locaties van Koraal werken 350 tot 400 cliënten voor Jalema”, legt Wim Enning uit. “Sommigen acht uur, anderen slechts twee uur per dag, maar allemaal in het kader van de dagbesteding. Wat we doen? Neem de archiveringssystemen. Jalema levert die in bulk bij ons af. In drie weken verwerken we een half miljoen clips. Die moeten afgeteld en verpakt worden. Dozen vouwen, foldertjes en kaartjes erbij.

Wij verzorgen ook de logistiek. We zijn het centrale distributiecentrum en maken de bestellingen klaar waarna vrachtwagens ze afleveren bij de diverse werkstichtingen. Vervolgens halen we ze weer op, controleren de boel, verpakken ze en brengen ze terug naar de opdrachtgever.”

“Onze jongeren die van behandelinstituut Gastenhof komen of via het UWV bieden we een logistieke opleiding. Het gaat om de positieve insteek: op tijd komen, accuraat werken, goede omgangsvormen, regelmaat. Allemaal basale arbeidsvaardigheden. Sommigen komen niet verder dan een zinvolle dagbesteding, anderen verdienen een proefplaatsing bij een extern bedrijf en stromen met hulp van een jobcoach door naar een betaalde baan.”

Op de leerwerkplek worden ook bouwmaterialen en supermarktproducten verwerkt. “Door onze hechte band met Jalema en andere bedrijven kunnen we deze leerwerkplek in stand houden,” legt Wim Enning uit, “maar elke nieuwe klant is meer dan welkom.”